Distree EMEA 2014: Analytici radí prodejním kanálům jak přežít

17. 2. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © jura - Fotolia.com
Podle GfK se jistota a ekonomický sentiment českých i slovenských spotřebitelů zlepšuje. Analytici radí retailu, jak opět probudit byznys

Největší výzvou současných retailů celosvětově je podle GfK vytvoření alternativy k Apple Storům, které jsou prostorné, přehledné a pro zákazníka srozumitelné. Většina retailů na prodejnách nabízí změť různých značek, což zákazníka mate.

Řešením by proto měl být tzv. přístup „shop in shop“ – tedy vlastní brandovaný prostor výrobce uvnitř prodejny retailu. V ČR již tyto tendence můžeme pozorovat.

Jako poměrně obecný a velmi obtížný tip retailerům, jak uspět na trhu, poradilo GfK nutnost odlišit se a zvolit speciální aktivity, kterými získáte konkurenční výhodu. Podobně obtížný úkol je překonání fáze mezi tzv. early adoptery technologií a první majoritou nakupujících.

Retail to business

Konkrétnější rady pak vyplynuly ze summitu Retail to Business. Podle diskuze analytiků Via potřebuje retail zavádět CRM, aplikovat multi-channel marketing a prodávat a komunikovat více kanály současně (omni-channel).

Odborníci se shodli, že strategickou možností pro retail je investovat do prodeje zboží pro SMB. Znamená to vytvořit tým pro prodej řešení, zařadit do portfolia firemní produkty i služby (instalace, podpora, kreditní nákupy). Příkladem může být tzv. Geek Squad, kterou vytvořil Best Buy.

Řešením může být sub kontraktace všech nebo části R2B procesů (např. servisu a instalace, expertů na mobily, zavedení resellera v prodejně apod).

Tablety v CEE dotahují notebooky

Z pohledu jednotlivých form-factorů metrikou GfK tvoří největší část poptávky ve střední a východní Evropě (36 %) portable zařízení (notebooky), druhý největší díl si ukusují media tablety s úhlopříčkou do 8“ (28 %) následované většími media tablety (17 %).

Ultratenká zařízení (ultrabooky) tvoří zhruba 4 % poptávky a ultramobilní zařízení pak 1 %. Na desktop podle GfK připadá 7 % a AIO pak 1%.

Pro kombinovaný region CEE/CIS GfK zaznamenalo v předchozích letech 6% růst výdajů do high-tech vybavení a tyto výdaje předpokládá také pro rok 2014.

V celém regionu EMEA v roce 2013 GfK zaznamenalo 20% meziroční růst prodeje PC a tabletů, 8 % pokles B2B byznysu a 24% nárůst v B2C a retailu.

Graf 1: Podíl form-factorů v prodejních kanálech v EMEA 2010-2013

Podíl form-factorů v prodejních kanálech v EMEA 2010-2013

Zdroj: GfK

Příležitosti k růstu v EMEA 2014

Motorem růstu v regionu EMEA mají být letos spotřebitelé a malé a střední firmy. V B2C byznysu se má v první půlce roku 2014 dařit spotřební elektronice a televizorům a v druhé půlce pak dalším digitálním produktům.

B2B obchod má zaznamenat zaměření na služby, infrastrukturu a výpočetní výkon. V malých a středních podnicích se bude postupně projevovat vliv konzumerizace. Zájem o Windows 8 se má projevit spíše až v roce 2015.

Z výsledků vyplývá, že lidé využívají různá zařízení pro různé aktivity.

V EMEA GfK pro 2014 očekává 2-6% růst B2B trhu výpočetních zařízení (tradiční, AIO, konvertibilní a 8-11% růst v B2C (malé tablety, AIO, detachables, konvertibily, 2v 1 + nová elektronika jako smart TV, smartphony a phablety). V podnikovém sektoru GfK předpokládá 5% růst zejména pro software, periferie, networking.

Příležitosti k růstu v 2014 a dál

Za reálně existující trhy již GfK považuje mobilní zařízení (dotyková, tenká a lehká), desktopy (AIO a dotyk.), smartphony a phablety, periferie, storage řešení (NAS a SSD), bezpečnost a oblast infrastruktury, software a programování, vybrané cloudové služby a konzumerizace na SME trzích.

Na svůj větší příchod pak teprve čekají chytré hodiny, nositelná elektronika, 3D tisk, oblast digitálního zdraví, připojená domácnost, lokačně založené služby a mobilní/webové služby.

Graf 2: Příležitosti k růstu jednotlivých kanálů

bitcoin školení listopad 24

Prodeje zařízení skrze jednotlivé kanály

 Zdroj: GfK

Čtěte dále

Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem