Data Collect: Český spotřebitel zůstává konzervativní, platí dobírkou a čeká na kurýra

Průzkum preferencí českých zákazníků e-shopů ukázal pokračující konzervativnost. Čechy podle studie zajímá především cena a ostatní parametry jsou pro ně podružné.

Data Collect: Český spotřebitel zůstává konzervativní, platí dobírkou a čeká na kurýra



Průzkum agentury Data Collect pro společnosti Mail Step ukázal, že Češi jsou stále konzervativní při placení v e-shopech a z platebních metod preferují dobírku; využívá ji více než polovina zákazníků. 

„Tuzemští zákazníci mají své oblíbené a ověřené metody a o nové se tolik nezajímají. 60 % využívá k odeslání platby bankovní převod, který je přitom často o dost pomalejší – než se peníze připíšou na účet, může to trvat i několik dní,“ uvedl Jan Rozlivka, ředitel společnosti Mail Step.

Když to funguje, netřeba to měnit...

Zákazníci podle Rozlivky považují za bezpečné, když platba proběhne zároveň s předáním zboží a oni mohou hned zkontrolovat jeho kvalitu. Z tohoto důvodu jsou oblíbeny i platby na výdejním místě, které využívá 20 % klientů.

Pokud by e-shop nabízel všechny druhy platebních metod, 30 % Čechů by pro uhrazení zboží využilo platební kartu. V zahraničí velmi oblíbené platební systémy Paypal a Paysec naprosto propadly, preferovalo by je necelých 8 % zákazníků.

Objednané zboží Čechům nejčastěji přiváží kurýr, což je řešení, které volí 78 % zákazníků. Na druhém místě skončilo doručení balíku Českou poštou, byť tento způsob dopravy ztrácí na oblibě. Celkem 66 % zákazníků by ocenilo, kdyby jim e-shop doručil objednané zboží ještě týž den, ovšem jen za předpokladu, že by to nemělo vliv na cenu.

Právě ta je pro spotřebitele nejdůležitějším kritériem při rozhodování, jak si nechat balík doručit. Takto ji označilo 73 % respondentů; mezi respondenty do 24 let pak dokonce představuje zásadní faktor pro čtyři z pěti.

Volba místa dodání je důležitá, ostatní faktory už ne

Vítaná je možnost zvolit si místo, kam zboží dorazí. Skoro 9 z 10 klientů si své balíky nechává poslat domů, 12 % pak do kanceláře. Kdyby si Češi mohli určit, jak zboží převzít, jen každý desátý by byl ochoten vydat se pro balík na výdejní místo nebo do výdejny samotného e-shopu.

Ostatní faktory, například rychlost doručení zásilky či předchozí zkušenost s přepravní společností, jsou pro zákazníky podružné. Zato ovšem očekávají, že jim zásilka přijde rychle.

Více než polovina Čechů si myslí, že by měl balík dorazit do tří dnů od odeslání objednávky, každý třetí by ho netrpělivě vyhlížel už druhý den. Připlatit si za takovou služby by však bylo ochotno jen 6 % respondentů.

Graf 1 – Preference platebních metod

Mail Step - platební metody

Zdroj: Mail Step

Graf 2 – Preference způsobů převzetí zboží

Mail Step - způsoby dopravy

 

Zdroj: Mail Step


Průzkum proběhl na vzorku 1 000 respondentů reprezentující českou on-line populaci ve věku nad 18 let.

Zdroj: Mail Step








Úvodní foto: © Helder Almeida - Fotolia.com

Komentáře