Context:Trh počítačů v ČR i západní Evropě rostl ve 4. kvartálu 2014 o 20 %

Levné notebooky s Windows with Bing posílily prodej spotřebitelských PC během vánoční sezóny. Trh si vedl podstatně lépe než v předchozím roce.

Context:Trh počítačů v ČR i západní Evropě rostl ve 4. kvartálu 2014 o 20 %



Společnost Context zveřejnila výsledky západoevropského trhu PC a tabletů za poslední tři měsíce roku 2014. Trh PC v tomto období zaznamenal solidní růst o 19,9 %, zatímco ve posledním kvartálu 2013 klesal o 3,3 %.

Stejným tempem, o 20 %, vyrostl trh v České republice.

Context uvádí, že největší zásluhu na růstu měli spotřebitelé a notebooky. B2C prodej během čtvrtletí vyrostl o 23,9 % a prodej notebooků o 23,4 %. Naopak prodej B2B rostl „jen“ o 14,9 % a prodej desktopů o 10,9 %.

Poptávka díky levným notebookům

Úspěch spotřebitelského segmentu podle Contextu stojí na vánočních sezóně a široké nabídce levných notebooků. Svůj vliv však měla i nepříznivá čísla z roku 2013, která podle analytiků „zakulatila“ celkové meziroční srovnání.

Prodej do podniků se podle Contextu zpomalil v reakci na konec tzv. „XP efektu“, tedy nahrazování starých systémů s Windows XP. Ten byl cítit v předešlých kvartálech loňského roku.

Popularita hybridních zařízení (např. 2 v 1) podle Contextu roste. Zatímco v posledním kvartálu 2013 tvořila tato zařízení 4,6 % spotřebitelských PC, v roce 2014 to bylo již 10,2 %.


ChannelWorld Awards 2014Zdarma celoroční předplatné 4 časopisů a vstupenky na CeBIT: stačí hlasovat pro IT výrobce a distributory roku 2014. Hlasujte zde.


 

Posun směrem k levným notebooků, který byl patrný již ve třetím kvartálu 2014, ještě zintenzivněl během vánoční sezóny. Spotřebitelé měli k dispozici široký výběr low-endových notebooků za velmi příznivé ceny, částečně díky zařízením s operačním systémem Windows with Bing,“ uvedla Marie-Christine Pygottová, analytička Contextu.

V důsledku toho se 27,4 % prodaných notebooků nacházelo v cenové kategorii do 250 dolarů, zatímco v posledním čtvrtletí roku 2013 to bylo jen 8,3 %," dodala Pygottová.

Tabletům se nedařilo

Jiná situace panovala v segmentu tabletů. Zatímco během vánoční sezóny roku 2013 trh tabletů vyrostl o 38 %, v roce 2014 trh naopak poklesl o 9,2 %. Prodej tabletů s Androidem poklesl v posledním kvartálu 2014 o 21,9 %, prodej iPadů mírně povyrosl o 4,5 %.

Dařilo se i tabletům s Windows, jejichž tržní podíl vyrostl z 1 % z konce roku 2013 na 6,1 %.

Srovnání vývoje trhů ve vybraných zemích

  • Česká republika: 20 % 
  • Dánsko: 9,1 % 
  • Francie: 26,4 % 
  • Itálie: 15,4 % 
  • Německo: 13,8 %
  • Nizozemí: 31,6 % 
  • Polsko: 3,6 % 
  • Spojené království: 24,8% 
  • Španělsko: 40,9 % 
  • Švédsko: 11,3 % 
  • Švýcarsko: -1,9 % 

Zdroj: Context








Úvodní foto: © .shock - Fotolia.com

Komentáře