Context: Konsolidace prodejních kanálů pokračuje

Nová studie Context ChannelWatch ukazuje postupující konsolidaci (nejen) evropských resellerů, ale především globální distribuce. Průměrný počet distributorů, od kterých reseller nakupuje, klesl z 5 až 10 na 2 až 3.

Context: Konsolidace prodejních kanálů pokračuje



Společnost Context zveřejnila výstupy ze své studie ChannelWatch, která se jako každý rok zaměřila na aktivity, postoje a plány více než 7,5 tisíce převážně evropských resellerů. Hlavním závěrem letošní studie je pokračující konsolidace trhu.

Pokud jde o distribuci, pro příklady nemusíme chodit daleko – Tech Data a Technology Solutions, Synnex a Westcon, čínský investor a Ingram Micro plus řada dalších. Jen v západní Evropě došlo podle Contextu za poslední rok a půl ke 30 velkým akvizicím a fúzím na distribučním trhu.

Tento vývoj má pochopitelně dopad na samotné resellery. Zatímco ještě v předchozí studii reselleři nejčastěji uváděli, že nakupují od 5-10 distributorů, nyní se tento průměr snížil na 2-3. Výrazný podíl na tom má podle Contextu elektronická komerce.

Studie však uvádí, že řada distributorů se zároveň rozhodla stáhnout z některých regionů a ti, kteří zůstali, jsou nuceni přejít od krabic ke službám a řešením. Na celou situaci má vliv i kontrakce marží, které v mnoha oblastech klesly z řádu dvouciferných procent na promile.

Reselleři jsou spokojení, ale jejich počet také klesá

S trochou cynismu však nutno dodat, že tato situace resellery příliš netrápí. Vlastně je to zcela opačné – přibližně polovina respondentů vnímá tuto globální konsolidaci pozitivně, třetina k ní zaujímá neutrální postoj a za negativní ji označuje pouze 15 % oslovených.

Konsolidace však probíhá i v maloobchodní části prodejního kanálu, a podle Contextu nejde pouze o malé ryby, ale v řadě případů jde i o přední hráče. Podle studie to platí zejména pro západní Evropu, ale i na našem trhu by se něco našlo.

Context spočítal aktivní resellery ve dvaceti sledovaných zemích regionu EMEA mezi březnem a květnem 2017 a zjistil, že se jejich počet meziročně snížil o 3 %. Analytici dodávají, že pokud bude tento trend pokračovat, prostředí prodejních kanálů se může během několika let zásadně proměnit.

Zdroj: Context








Úvodní foto: © buchachon - Fotolia.com

Komentáře