Co přinesl černý pátek e-tailu a retailu? Někdo rostl o desítky někdo o stovky procent

Zeptali jsme se největších e-tailerů a retailerů, jaké z pohledu výsledků pro ně dopadl výprodejový černý pátek, případně Cyber Monday. Ne všichni se pochlubili, ale povšechně jsou spokoení.

Co přinesl černý pátek e-tailu a retailu? Někdo rostl o desítky někdo o stovky procent



Redakce ChannelWorldu oslovila největší hráče na e-tailovém a retailovém trhu s cílem zjistit, zda výprodejové akce naplnily letos očekávání. Otázky byly snadné – o kolik se vám zvýšily tržby na Black Friday, případně Cyber Monday, o které produktové segmenty byl největší zájem a jak se zatím vyvíjí předvánoční sezóna.

Nutno podotknout, že výprodejový pátek většina prodejců protáhla na celý týden, a tak nemělo smysl v případě e-tailu komunikovat následné Cyber Monday. E-shopy nabízely až 80% slevy, což podle velmi hezké analýzy Apify a Lupa.cz nebyla reálně pravda. Heureka.sk pak na Slovensku naměřila, že průměrná sleva sledovaných e-shopů byla 18 %. Co jim kampaň a „akční ceny“ přinesly?

Alza.cz uvedla v oznámení, že její akce Black Friday rostla meziročně o 43 %, přičemž denní obrat v rámci ní poprvé překročil 200 milionů korun. Celkově si zákazníci na Alze během těchto dní pořídili 1,1 milionu kusů zboží. Nabídku Black Friday na českých stránkách Alza.cz údajně prohlédlo přes 4 miliony lidí, na Slovensku téměř 1,3 milionu a v Maďarsku přes 680 000. Otázkou zůstává, kolik se jich povedlo zkonvertovat do skutečného nákupu.

Mall.cz se o nárůst obratu nepodělil. Podle svého mluvčího Jan Řezáče odbavil o 80 % více kusů zboží, než tomu bylo v loňském roce (konkrétně o 548 tisíc položek) a návštěvnost e-shopu ve špičce meziročně stoupla o 50 %. Jaký obrat to však přineslo, nevíme.

Datart poskytl jen srovnání s loňským „černým týdnem“, oproti kterému mu tržby stouply o 30 %. Pro porovnání s běžnými dny Iva Pavlousková, tisková mluvčí Datartu, zasala pouze kusový nárůst: „oproti běžným dnům centrální sklad odbavil čtyřikrát více e-shopových objednávek.“ Proti předchozímu týdnu před akcí centrální sklad Datartu podle Ivy Pavlouskové „zdvojnásobil výkon“, což lze přeložit jako 100% nárůst kusových objednávek.

CZC.cz na dotaz Channelworldu v době publikování článku neodpověděl.

Kasa.cz byla konkrétnější. Ředitelka komunikace Andrea Čižmářová informovala, že se e-shopu podařilo dosáhnout plánovaných tržeb a „až zčtyřnásobit průměrné denní tržby. Počet objednávek se průměrně ztrojnásobil.“ Kasa.cz očekávala navýšení prodejů oproti loňskému roku cca o 50 procent, a to se podle Andrey Čižmářové téměř podařilo naplnit.

T.S.Bohemia během „desetidenního Black Friday“ dosáhla růstu tržeb o 106 % oproti běžnému provozu a návštěvnost zvýšila o 103 %. Informoval o tom vedoucí marketingu Lukáš Valouch v tiskovém oznámení. „V meziročním srovnání byl nárůst tržeb přes web o 37 % a návštěvnost e-shopu vzrostla o 49 %,“ doplnil výkonný ředitel Petr Schrom.

Euronics oproti běžným říjnovým/listopadovým dnům evidoval nárůst tržeb o 150 %, uvedla mluvčí Lenka Mastěšová. Meziročně se jeho tržby zdvojnásobily. Nárůst Euronics zaznamenal jak na webu, tak na prodejnách. „Oproti běžným dnům byl nárůst přes 130 procent. Průměrná hodnota objednávky meziročně vzrostla o 21 %, oproti předchozímu období bylo navýšení mírné – necelé dvě procenta,“ odpověděla Lenka Mastěšová.

Co šlo nejvíc na odbyt? Mobily

Na Alza.cz se nejvíce prodávaly mobilní telefony (přes 55 000 ks) a televize (přes 12 000 ks). Další prodávané zboží v rámci Black Friday byly notebooky, herní konzole, hry, domácí spotřebiče a velká bílá (např. pračky), uvádí e-tailer v oznámení.

Mall.cz zaznamenal jako nejúspěšnější kategorii z hlediska prodaných kusů hračky s podílem 19 %, malé domácí spotřebiče s 13,5 % a potřeby pro domácnost. Největší tržby pak vykázal v segmentu velké a malé bílé techniky s podílem téměř 33 %, následuje shodně s 9,5 % videotechnika a mobilní telefony. 

Datartu letos v rámci Černého týdne nejvíce zákazníci nakupovali herní konzole, kávovary, mobily a televizory.

Na Kasa.cz byl největší zájem o zboží do dílny a na zahradu, o venkovní sportovní vybavení, nebo o vybavení domácnosti. Zákazníci nejvíce nakupovali velké domácí spotřebiče i různé kuchyňské potřeby, prostředky pro úklid a standardně před Vánoci také hračky. 

T.S.Bohemia hlásí jako nejúspěšnější kategorie z hlediska prodaných kusů mobilní telefony, domácí spotřebiče a počítače Barbone.

Na e-shopu Euronics byl největší zájem především o mobilní telefony, herní konzole, nositelnou elektroniku nebo sušičky prádla. Hitem letošního Black Friday byla údajně také svítící autodráha Magic Tracks.

Jak to vypadá se sezónou

Alza.cz překročila ke konci listopadu obrat 20 miliard za posledních 365 dní – což je trochu zavádějící, protože to bere v potaz loňské vánoční nákupy. Na hlavní sezónu e-tail naskladnil 123 000 unikátních produktů (celkem 5 150 000 kusů zboží z toho přes čtvrt milionu kusů hraček).

Tržby Mall.cz podle Jana Řezáče meziročně stále stoupají. Dále roste podíl využití mobilních platforem pro nakupování - aktuálně mobilní telefony a tablety tvoří již 40 %. Řezáč také uvádí, že „v rámci celého týdne slev se na druhém místě umístilo pondělí. Lidé tedy k nákupům využili už samotný start akce.“

Datart v posledních dvou letech zaznamenal nárůst podílu listopadových objednávek v e-shopu v rámci celého roku, což Iva Pavlousková vysvětluje tím, že někteří tedy řeší vánoční dárky s předstihem.  Na nárůst mají podle ní velký vliv dvě významné akce - Dny dopravy zdarma a „Černý týden“. Pro Kasa.cz pak začala předvánoční sezóna právě Černým pátkem.

Na výsledky černého pátku si nikdo z oslovených nestěžoval, tedy z těch, kdo odpověděli. Naopak kampaň prodejci označovali za úspěšnou. Jak vidno, ne každý se chtěl však chlubit konkrétními úspěchy.

 

Zdroj: Alza.cz, Euronics, Datart, Kasa.cz, Heureka, Mall.cz, T.S.Bohemia, ChannelWorld








Úvodní foto: © adrian_ilie825 - Fotolia.com

Komentáře