Nákupní portál Heureka.cz zveřejnil prognózu týkající se české elektronické komerce v roce 2015. Nejzákladnějším údajem je výše odhadovaných útrat Čechů na internetu, které mají za celý letošní rok překonat hranici osmdesáti miliard, což by představovalo 21% meziroční růst.
„Zatímco první polovina roku rostla z pohledu onlinu o více než 20 %, období prázdnin bylo tento rok opravdu velmi slabé. Klíčová tak bude více než kdy jindy vánoční sezóna,“ uvedl Tomáš Braverman, ředitel portálu Heureka.cz.
„Obecně se daří celému retailovému trhu. Očekáváme, že letošní vánoční nákupy budou velmi silné a i díky tomu celkový obrat e-shopů dosáhne v tomto roce 81 miliard korun,“ dodal.
Graf 1: Obrat české e-commerce (miliardy korun)
Zdroj: data - Heureka.cz, grafické znázornění - ChannelWorld
Počet e-shopů poprvé poklesl, byť nepatrně
Heureka uvádí, že letošní rok potvrdil dlouhodobé predikce o konsolidaci počtu e-shopů na českém trhu. Zatímco v předchozích letech počet e-shopů stoupal, aktuálně je jich na českém trhu podle Heureky zhruba 36 800, což ve srovnání s rokem 2014 představuje pokles o 1 %.
„Ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi působí na českém trhu třikrát více e-shopů. V tomto směru byl trh už nasycen. Neznamená to ale, že on-line trh dál neporoste. Potenciál e-commerce v ČR stále je, jen se síly na trhu přeskupí,“ okomentoval tuto situaci Tomáš Braverman.
Graf 2: Počet e-shopů v České republice
Zdroj: data - Heureka.cz, grafické znázornění - ChannelWorld
Optimalizace pro mobily stále nedostatečná
Heureka dále uvádí, že 27 % tuzemských e-shopů investovalo do optimalizace webu pro mobilní zařízení, což je o třetinu vyšší podíl než vloni. Návštěvy z mobilních telefonů podle Heureky překračují 30% hranici, což je dvojnásobný podíl než v roce 2014.
E-shopy na tento nárůst reagují, ale situace zatím rozhodně není ideální. Nemožnost prohlédnout si e-shop v telefonu je podle Bravermana přitom nejčastějším důvodem, proč o nákupu přes mobil zákazník přestane uvažovat. Na Slovensku je situace lepší – přes mobilní telefon nakupuje 35 % slovenských uživatelů a 31 % slovenských e-shopů je připraveno na jejich návštěvu.
Tradiční segmenty porostou pomaleji
Více než polovinu obratu českého trhu tvoří e-shopy z kategorie IT, mobilních zařízení a bílé a černé techniky. Meziroční růst v těchto segmentech má však být pomalejší než celkový růst trhu. Mezi nejrychleji rostoucí segmenty budou podle Heureky naopak patřit lékárna (25 %), vybavení pro dům a zahradu (23 %) nebo móda a oblečením (28 %).
Poslední oblastí, k níž se Heureka vyjádřila, jsou platební metody. Data portálu ukazují, že nejpopulárnější metodou zůstává s 38% podílem dobírka, byť její používání meziročně pokleslo o 1 p. b. Obliba platby na místě osobního odběru se nezměnila, využívá ji 29 % zákazníků. Nejvíce, téměř o polovinu, posílila meziročně platba kartou on-line.
Tabulka 1: Přehled a růst jednotlivých kategorií zboží
Kategorie |
Podíl na obratu |
Meziroční změna |
Mobily a IT |
24,10 % |
+ 15 % |
Bílá a černá tech. |
29,60 % |
+ 18 % |
Dům a zahrada |
9,70 % |
+ 23 % |
Fashion |
8,40 % |
+ 28 % |
Hobby |
4,90 % |
+ 28 % |
Sport |
4,60 % |
+ 8 % |
Dětské zboží |
4,10 % |
+ 18 % |
Ostatní |
14,60 % |
- |
Zdroj: Heureka.cz
Video - Jak nakupují Češi na internetu v roce 2015
Zdroj: Heureka.cz