Češi při nákupech PC a elektroniky preferují internet (Acomware)

Rozsáhlý průzkum agentury Ipsos pro Acomware odhaluje, co Čechy motivuje a odrazuje od internetového nakupování.

Češi při nákupech PC a elektroniky preferují internet (Acomware)



Z analýzy dále zpracované společností Acomware a Vysokou školou ekonomickou vyplývá, že celkem 89 % českých zákazníků nakupuje na internetu častěji než dříve. Češi při nákupech počítačů, elektroniky nebo knih dnes využívají pro většinu svých nákupů internet.

Sběr dat pro Acomware provedla výzkumná společnost Ipsos v říjnu 2014 na 802 respondentech. Dotazování je reprezentativní na internetovou populaci, takže lze očekávat, že výsledky pro celou českou populaci mohou být mírně odlišné.

Celkem 83 % respondentů odpovědělo, že má pozitivní postoj k nákupům na internetu. Nadprůměrně pozitivně k internetovému nakupování přistupují lidé ve věku 25-34 let s vysokoškolským vzděláním a příjmem domácnosti na 30 tis. korun.

U počítačů, telefonů a elektrospotřebičů (bílé a černé elektro) uvedlo zhruba 30 % respondentů, že přes internet tohle zboží nakupují častěji než dříve. Zároveň u těchto kategorií zboží (spolu s knihami) převládá nejpozitivnější přístup k nákupu přes internet.

U počítačů a telefonů je pro respondenty při nákupu přes internet nejdůležitější cena, dále pak dobrá zkušenost s obchodem a dobré reference zákazníků. Na třetím místě je uváděná široká nabídka zboží a poté možnost osobního odběru.

U bílé a černé elektroniky je situace podobná, jen na třetím místě převládá způsob dopravy zboží a za ním následuje šířka sortimentu.

Tab. 1:Faktory důležité pro nákup

Faktory důležité pro nákup

Zdroj: Acomware

Zajímavé je, že na rychlost odběru dotazovaní ani v jednom případě příliš důraz nekladou. Na druhou stranu 36 % dotázaných očekává dodání PC a mobilů do druhého dne, polovina pak do 3. až 4. dne. U elektrospotřebičů jsou zákazníci benevolentnější a jsou ochotni čekat o pár dní déle.

Kritéria výběru e-shopu

Nejčastěji jdou respondenti při výběru e-shopu jednoduše po ceně (40 %), druhou nejčastější strategií je výběr z nabídky již oblíbených obchodů (28 %), jen 14 % pak vybírá podle recenzí a doporučení a desetina jde do svého oblíbeného e-shopu.

Graf 1: Kritéria výběru e-shopu

Graf 1: Kritéria výběru e-shopu

 

Zdroj: Acomware

E-shop vs. kamenný obchod

U počítačů a mobilních telefonů celkem 57 % dotázaných uvádí, že je nakupuje většinou na internetu. Více než čtvrtina (27 %) pak zařízení pořizuje přibližně 1:1 v internetovém nebo kamenném obchodě a výhradně kamenný retail navštíví při nákupu 22 % dotázaných.

U bílé a černé elektroniky je situace podobná, když 54 % nakupuje převážně v e-shopech, čtvrtina respondentů půl na půl oběma kanály a pětina pak pouze v retailu.

Z pohledu zásadních příznivců jednoho nebo druhého kanálu je situace následovná. Čistě v e-shopech nakupuje počítače a mobily 29 % dotázaných a elektro spotřebiče pak 24 % respondentů.

Naopak pouze v kamenném retailu nakoupí PC a telefony a stejně tak elektroniku přibližně desetina dotázaných.

Graf 2: Internet vs. kamenný obchod

Internet vs. kamenný obchodZdroj: Acomware

Z pohledu výše ceny v e-shopech respondenti u počítačů a mobilů očekávají pouze v 22 % případů, že cena bude určitě nižší než v kamenném retailu. Spíše nižší cenu předpokládá 35 % dotázaných.

Zbylé dvě pětiny očekávají stejnou nebo vyšší cenu než v kamenném obchodě. U elektro-spotřebičů pak trochu více respondentů očekává v e-shopech spíše nižší cen.

Internet jako zdroj informací před nákupem

Zhruba polovina respondentů, kteří koupili zboží v kamenné prodejně, použila internet alespoň jako zdroj informací před nákupem. U počítačů a mobilů slouží internet jako zdroj informací v 84 %.

Zajímavé je, že ještě vyšší procento respondentů (90 %) hledá před nákupem na internetu informace o bílé a černé elektronice.

Co motivuje a brzdí před nákupem v e-shopu

Prodejce nepotěší, že z pohledu faktorů, které by přiměly respondenty k častějšímu nákupu výpočetní techniky a elektroniky v internetových obchodech, opět hraje prim nejnižší cena. O nic veselejší není druhý nejsilnější motivátor, kterým je doprava zdarma.

Na třetím místě je s odstupem možnost rozšíření záruky, příp. pak menšinově sleva na další nákup.

Naopak mezi největší bariéry, které ještě odrazují některé zákazníky od nákupu na internetu, patří obavy z procesu reklamace zboží, nemožnost si zboží reálně prohlédnout a vyzkoušet a částečně i poplatky za doručení zboží (což zřejmě souvisí s určitou nevolí platit za dopravu).

Je potřeba mít e-shop nebo kamenný obchod?

Internetový obchod, který má zároveň i kamennou prodejnu, působí pro většinu dotázaných zákazníků mnohem důvěryhodněji. Téměř 80 % respondentů také uvádí, že prodejce by měl být také on-line a očekávají, že si jeho zboží mohou na internetu vybrat a také zakoupit.

Necelé tři čtvrtiny dotázaných spíše nebo zcela očekávají, že ceny prodejce v kamenné prodejně a na internetu budou stejné.

Přes 70 % také spíše preferuje e-shopy s vlastními kamennými prodejnami před těmi, které využívají pouze externí výdejny. Dvě třetiny převážně souhlasí, že internetový obchod nabídne širší sortiment, než kamenná pobočka.

Graf 3: Internetový obchod s kamennou prodejnou

Graf 3: Internetový obchod s kamennou prodejnouZdroj: Acomware

Očekávání od kamenných poboček e-shopů

Silná většina respondentů očekává (přes 90 %), že za osobní vyzvednutí zboží objednaného po internetu na prodejně nebude platit žádný poplatek. Podobně tak dotázaní očekávají, že na kamenné pobočce e-shopu budou moci reklamovat zboží.

Více než osm z deseti dotázaných také předpokládá, že pokud prodejce nabízí slevové kartičky, bude je moci použít v e-shopu i kamenném obchodě.

Za zmínku také stojí, že 60 % respondentů převážně očekává, že s nimi obchodník bude komunikovat na sociálních sítích. A nadpoloviční většina (57 %) se orientuje podle letáků distribuovaných on-line.

Graf 5: Očekávané služby

Očekávané služby

Zdroj: Acomware








Úvodní foto: © filograph - Fotolia.com

Komentáře