Pete Cunningham, principal analyst, na workshopu uvedl, že největší růst na trhu smartphonů pochází z Číny a region EMEA roste kolem 20 %.
Hlavními důvody růstu trhu mobilních zařízení je podle analytiků pokles průměrných cen nadstandardně vybavených zařízení a vstup nových výrobců. Očekává se, že průměrně bude cena každého druhého prodaného smartphonu nižší než 200 dolarů.
Canalys také předpokládá rostoucí podíl smartphonů s úhlopříčkou displeje nad 5“, u tabletů má růst podíl zařízení o uhlopříčce 7-8,9“.
Senior analyst Tim Coulling, senior analyst, poukázal na jednotlivých výrobcích klesající prodeje počítačů vyvažované růstem prodaných tabletů, což se děje především v oblasti consumeru. Transformace odvětví také ukazuje postupnou změnu pozice Applu z tržního lídra na rovného ostatním.
Metrikou Canalysu ve střední a východní Evropě ve 2. čtvrtletí 2013 prodeje notebooků klesly o meziročně o 34,4 % na 3,5 mil. kusů, přičemž prodej tabletů rostly o 142,1 % na 2 miliony kusů. V regionu EMEA se prodalo za Q2 celkem 10,3 milionu kusů, což představuje téměř 70 % růst.
Retail v tabletech vede. Co ostatní kanály?
IT rozhodování se ztěžuje kvůli komplexnímu prostředí – na trhu je více výrobců procesorů, více OS a více form factorů, komentoval situaci Tim Coulling.
Podle Canalysu v EMEA retaileři prodávají většinu tabletů (61 %), o zbytek se pak dělí reselleři (9 %) a poskytovatelé služeb (16 %). Zbylý podíl výrobci prodají napřímo.
Coulling dodal, že potenciál pro resellery se stále ukrývá v oblasti BYOD. Příležitosti na vertikálních trzích pro rok 2013 definitivně leží v oblasti vzdělávání. Dalšími oblastmi jsou finance, retail a pohostinství, případně zdravotnictví a vládní segment, dodává Coulling.
Nejproblematičtějšími body jsou dostupnosti aplikací a bezpečnost. Co zdržuje zavedení tabletů ve firmách? Canalys vidí primárně otázky spravovatelnosti a zabezpečení a nedostatek aplikací pro specifické role zaměstnanců a oddělení.
Appcessories vytvářejí nový trh
Nositelná elektronika a appcessories – zařízení primárně navržena jako příslušenství k chytrým zařízením – začínají po boomu tabletů vytvářet další nový trh, říká analytik Daniel Matte.
Appcessories nemusí mít plnohodnotný displej a klávesnici nebo více tlačítek, slouží např. jen pro zobrazování upozornění, měření okolního prostředí nebo životních funkcí.
Prosadit se podle Canalysu mohou v celé řadě oblastí: ve zdraví a wellness, sportu a fitness, domácí automatizaci, bezpečnosti a proximity (např. umožnění přístupu domů konkrétním osobám), i u spotřební elektroniky a hraček.
Uživatelé chtějí vhled do situace (insights), nechtějí hrubá data, říká Daniel Matte a podává příklad: Matka chce např. na dálku vědět, zda její dítě v pořádku spí, dýchá, jakou má teplotu a jaká je teplota pokoje.
Loni se nositelné elektroniky prodalo kolem 335 000 kusů. V následujících letech Canalys očekává Canalys průměrnou meziroční míru růstu (CAGR) o 312 % na 23,4 milionu prodaných kusů v roce 2015. Z toho EMEA má tvořit z hruba čtvrtinu.
Zdroj: ChannelWorld