APEK: Jen 3 % české internetové populace nikdy nenakoupila v e-shopu

Hlavním důvodem zůstává chybějící možnost osobně si prohlédnout zboží. Neochota nakupovat on-line je v naprosté většině případů způsobena obavami, špatnou zkušenost uvedlo jen 5 % respondentů.

APEK: Jen 3 % české internetové populace nikdy nenakoupila v e-shopu



Průzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), zaměřený na důvody, proč uživatelé nenakupují na internetu, odhalil ztenčující se procento internetové populace, která nevyužívá služby e-shopů.

Na internetu podle výsledků průzkumu nikdy nenakoupila pouze 3 % aktivních uživatelů internetu populace, zatímco tři čtvrtiny uživatelů zde nakupují minimálně jednou za čtvrt roku.

Nejčastějším uváděným důvodem, proč uživatelé nenakupují on-line, je absence možnosti si osobně prohlédnout nabízené zboží. Uvedlo to 51 % nenakupujících respondentů. Ještě v roce 2010 jich tento důvod uvedlo 93 %.

Počet uživatelů internetu, kteří na internetu nenakupují je rok od roku menší a roste frekvence opakovaných nákupů,” uvedl Jak Vetyška, výkonný ředitel APEK.

Jedinou významnou viditelnou nevýhodou u nákupů přes internet zůstává, převážně pro nenakupující, nemožnost osobně si zboží prohlédnout. Těší nás, že hlavně roste důvěra v internetové obchody a strach z nakupování online prakticky mizí,” dodal.

Pětině vadí připlácení za poštovné

Druhý nejčastější důvod nenakupování na internetu je, že to uživatelé jednoduše nepotřebují a zboží si obstarají v kamenných prodejnách (29 %). Na třetím místě se umístily obavy při komplikacích při případné reklamací a vrácení peněz (26 %). Z důvodů špatných zkušeností z minula nenakupuje pouze 5 % respondentů.

Dalšími uvádenými důvody byla neochota platit poštovné (18 %), obava ze zneužití osobních údajů (18 %), nedůvěra, že objednané zboží vůbec dojde (15 %), absence možnosti konzultace s odborníkem jako v kamenné provozovně (11 %), neochota čekat na dodání (9 %) a malý sortiment (3 %).

Z výsledků rovněž vyplynulo, že 15 % lidí vadí nutnost se v e-shopech registrovat. Pouze 1 % uživatelů však nenakupuje, protože proces objednání zboží považuje za příliš složitý.

Obr 1. - Meziroční srovnání důvodů pro nenakupování on-line

Zdroj: APEK







Komentáře